Skip to Content

Bestel de boeken!

Prijzen:
I want to climb the mountain – Martin Rombouts – € 10
Ik verdwaal nooit – Nick Felix – € 10
Als de vogel door het glas vliegt – Jante Wortel – € 10
De overblijfkinderen – Else Kemps – € 10
Kleine kleurloze objecten – Max Urai – € 15
Residu / Resident – Laura van Eck – € 10
Een mensvormig gat – Christiaan Lomans – € 10
Babygezicht – Robert van Laar – € 8,50

Bestellen kan via een mailtje naar hetbeginvanietsmerkwaardigs@gmail.com. De prijzen zijn exclusief verzendkosten.

Nick Felix

nickNick Felix (1993) schrijft proza en scenario in een beeldende, luchtige stijl. Hij vertelt zijn verhalen met zijn pen en zijn camera. Hij volgde eerder een opleiding journalistiek in Zwolle, maar verkoos toch de schoonheid boven de feitelijkheid. Op Creative Writing groeide zijn liefde voor het verhaal, in het bijzonder voor die van Dave Eggers, Spike Jonze en Childish Gambino. Verder draagt hij graag petten, en sokken met een printje. Hij studeert af met een webserie waarin een jongeman heel Nederland doorreist. Op het toilet van een Rotterdams café vindt hij een dagboek waarin hij leest over een mogelijke moord. Hij start vervolgens een onhandige zoektocht naar de eigenaar.

Else Kemps

elseElse Kemps (1995) schrijft in een notitieboekje met Pusheen erop, dat op de kaft haar levensinstelling treffend verwoordt: ‘Take notes, then take naps’. Ze won zowel het NK Poetry Slam als de Turing Gedichtenwedstrijd, maar vindt haar mooiste prijs nog altijd een goud gespoten schaap waar één poot uit is getrokken. Haar afstudeerwerk is een poëziebundel met de titel De overblijfkinderen. Deze is mede ontstaan dankzij haar moeder, die haar vroeg waarom ze in groepen altijd de meest beschadigde kinderen aantrok. De gedichten spelen zich af binnen een universum van glijbanen, Pokémonkaarten en CITO-toetsen, en vormen samen een voorpublicatie van wat haar debuutbundel moet worden. Van de royalties hoopt ze op een dag een buggy vol Perzische katten te kunnen kopen.

Laura van Eck

lauraLaura van Eck (1991) ziet ‘de schrijver’ nog altijd voor zich als een oude man op een vervallen zolderkamer met typemachine en een fles whisky. Dit is tevens hoe ze haar toekomst ziet, hoewel enigszins aangepast (oude vrouw met vijf katten en een paar kratten bier, maar gin-tonic mag ook). Het door haar geschreven toneelstuk Pijnlijke Melodie is sinds de première in september 2016 nog twee keer verlengd wegens succes. Verder lijdt ze in de winter aan een agressieve vorm van gezelligheid en is ze van plan minimaal vijf jaar in Japan te wonen. In haar afstudeerwerk schrijft ze brieven aan haar broer Maarten, die nog voor haar geboorte is overleden. Ze onderzoekt hierin een verband tussen het universele, het (zeer) persoonlijke, en de aanwezigheid die Maarten in zijn afwezigheid heeft achtergelaten.

Robert van Laar

robertRobert van Laar (1985) is naast schrijver ook performer en maker. Hij neemt de omgang met zijn familieleden, geliefden, vrienden en vreemden als uitgangspunt om zijn fantasieën invoelbaar te maken binnen zijn performances, poëzie en theater. Hij kent een liefde voor de genrefilm en dan met name de horror en de western. Outcasts spelen dan ook een grote rol in zijn werk. De zonderlinge emo, de geschifte genius: allen staan aan de zijlijn en ervaren de wereld als niet de hunne, terwijl ze deze tegelijkertijd bevestigen door zich ertegen te verzetten. Taal is vaak het wapen waarmee de personages zich staande proberen te houden. Als afstudeerwerk schrijft hij het toneelstuk Babygezicht, over een vrouw bij wie een baby uit het gezicht groeit en een vader bij wie de uiteinden van een rookworst uit de oogkassen steken.

ArtEZ Creative Writing

Creative Writing is de enige voltijd hbo-studie in Nederland voor het schrijven en presenteren van proza, poëzie, documentaire en literaire non-fictie. In 2011 startte de samenwerking tussen ArtEZ en Wintertuin met als doel studenten op te leiden tot breed georiënteerde schrijvers en redacteurs. Tijdens de vierjarige opleiding leren studenten verschillende technieken aan, maken ze kennis met een groot aantal genres, leren ze omgaan met een redacteur, ontwikkelen ze een persoonlijke vertelstijl, volgen ze een praktijkstage en sluiten ze de studie af met het tonen van hun werk tijdens de ArtEZ finals. Daarnaast krijgen de studenten gastcolleges van bekende schrijvers, critici en uitgevers en hebben ze de mogelijkheid hun werk jaarlijks te presenteren op literaire festivals.